(c) 2016 Minori Yamazaki -Japanese Artist-


by ardest

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ヤマザキミノリ 略歴

ヤマザキミノリ    アーチスト    本名:山崎 稔 
            
MINORI YAMAZAKI  Public Art / Light Art / Computer Graphics

Email to Minori Yamazaki
Mobile= 090-4459-8177
Twitter MinorinY
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 パブリックスペースの空間デザイン、環境造形、展示設計、モニュメント制作が主な創作領域です。鏡の無限反射を利用した独特なライトアートオブジェfantaclシリーズや立方体万華鏡cumos、さらにコンピューターグラフィックスなどの制作を中心に造形創作活動をしています。

 学生時代に考え出し、実用新案も取得した手のひらサイズの立方体万華鏡cumosシリーズから始まって、鏡の無限反射を活用した等身大ライトアートオブジェFANTACLシリーズへ作品が進化しました。80年代は年々作品のスケールが巨大化して人を包み込む公共空間デザインや演出、モニュメント制作へ創造の領域が展開しました。
90年代には、鏡や調光によるビジュアル効果を生かした博覧会やテーマパークなどの演出デザインも担当してきました。さらに公共建築へのアートワークコーディネートなども手がけています。

また片方でコンピューターグラフィックスとは82年頃からの関わりがあり、レイトレーシング技法による三次元CGイメージ画像を数多く制作してきています。その多くは、ストックフォトエージェント経由で多数の広告印刷媒体に使用されてきています。

 95年以降、クリスマスシーンでは、いくつかの大型アトリウムの吹き抜け空間装飾を担当してきました。1995年から1997年まで三年間は新宿NSビルのアトリウム設置のクリスマスツリーをデザインしました。2000年には神戸ファッションプラザRinkで直径50メートルのツリーイメージを中心にファンタジックなクリスマスシーンをデザインしました。

それから2001年には横浜のクイーンズスクエア中央のステーションコアアトリウムを担当しました。それら巨大アトリウムにおけるクリスマスシーン演出では、難燃テキスタイルやフリンジやレーステキスタイルを大胆に使ってクリスマスツリーやデコレーションを形作ります。それらにイルミネーションや舞台照明、ムービングライトをコンピューターコントロールしたインテリジェントライティングを照射して空間に効果的に浮かび上がらせ、全体としてファンタスティックでロマンティックなクリスマスシーンをデザインしています。

2004年は青色と白色のLED(発光ダイオード)を大量に使ったウインターイルミネーションをデザインしました。

2003-6年の4年間は、女子美術大学美術館館長として、展示企画立案や運営も重要な仕事でした。
現在 女子美術大学メディアアート学科およびアート・デザイン表現学科ヒーリング表現領域教授。

ヤマザキミノリのインターネット美術館"cumos, Light art,CG,Installation"空間デザイン,環境造形,展示設計,クリスマスイルミネーション,ツリーデザインライトアート,立方体万華鏡,コンピューターグラフィックス,インスタレーション



1954年 群馬県桐生市生まれ   
1978年 東京芸術大学工芸科鋳金専攻卒
1980年 東京芸術大学構成デザイン大学院修了 


[主な仕事]
1987年 東京芸術大学100周年記念「デザイン,建築展」空間ディスプレイ
1988年 高野山東京別院マンダラパビリオン空間デザイン
1989年 仙台市政100周年記念イベント“スターライトファンタジア”企画デザイン
1990年 大阪花と緑の博覧会「花博郵便局ティンクルポスト」空間デザイン
1992-1994年 桐生テキスタイルプロモーションショー空間デザイン
1994年 和歌山リゾート博「マリーナシティー和歌山県館」ライトアート制作
1995年 TODAY'S JAPAN・デザインサンプリング'95出品 /カナダ、ハーバーフロントセンター
1995-6年 新宿NSビル「光のクリスマスツリー」デザイン
1996年 東京ファッションタウンWANZA ARIAKE オープニングイベント空間演出
1997年 桐生市市民文化会館アートワークコーディネイト及び作品制作
1999年 インターネットコラム「ヤマザキミノリのサイバーキュレーター」japandesign.ne.jp
2000年 都営地下鉄12号線「蔵前駅」ゆとりの空間作品制作アートディレクション
2000年  浜松科学館特別企画“光のミラクルランド”企画構成展示デザイン
2000年 都営地下鉄大江戸線蔵前駅ゆとりの空間「光のかたち」アートワークコーディネート
2000年 (株)平和アートワークコーディネートおよびオブジェ制作
2000年 神戸ファッションプラザRinkアトリウムクリスマス装飾
2001年 宮沢賢治童話村「星の教室」ライトアート制作
2001年 クイーンズスクエア横浜ステーションコアアトリウム クリスマス装飾
2003年 桐生ロータリークラブ創立50周年記念オブジェ制作-桐生倶楽部
2004年 ドコモショップ桐生店クリスマスイルミネーション
     イタリアレストランoliva太田店 クリスマスイルミネーション
2005年 ドコモショップ太田南店、Rioスポーツクラブ伊勢崎店ウインターイルミネーション

[主な公募展、企画展、招待出品]
1980年 第一回日本グラフィック展佳作賞受賞
1981年 デザインフォーラム 81銅賞受賞
1984年 デザインニューウエーブ 84展招待出品。第二回オムニアートコンテスト優秀賞受賞
1985年 ハイテクノロジーアート展招待出品。デザインフォーラム85招待出品
1986年 ハイテクノロジーアート国際展招待出品
1987年 
1987年8月14日(金)〜8月26日(水) アトリエヌーボー300回記念展 西武百貨店(池袋店)
1988年 ARTISTIC IMPRESSION SCENE展招待出品(PXA,AXISギャラリー)
1989年 ARTISTIC IMPRESSION NON-STILE展招待出品
1990年 NHKスペシャル「アインシュタイン黄泉の国」参画
1991年 “東京ルーミングライブヤ91展”東京パーン汐留。高岡クラフトコンペ特別招待出品
1992年 「光のいぶき展」インスタレーション (すみだリバーサイドギャラリー)
      テーブル35- 35人のクリエーターによる大饗宴招待出品(銀座松屋)
1994年 岐阜あかりのオブジェ展 審査員特別賞受賞
2000年 展覧芝居「天使の庭2」インスタレーション(六本木ストライプハウス美術館)
2001年 「Joshibi session 教員作品展」 女子美アートギャラリーJAM
2002年 「素材からこぼれるあかり展」(瀬田ショップギャラリー)
2005年 「JAM session 2005 女子美術大学教員作品展」

[企画個展]
1980年 「光のビックリ箱・CUMOS展」(池袋西武アトリエヌーボー) 
1981年 「ヤマザキミノリ展」(原宿ギャラリー412)
1981年 「光のピラミッド・視覚四角錐展」(池袋西武アトリエヌーボー) 
1983年 「カラフルカラクリFANTACL展」(池袋西武アトリエヌーボー) 
1987年 「THE PEEP MAN SHOW」(銀座松屋遊びのギャラリー) 
1987年 「ライトアートAPLYSIA展」(銀座松屋デザインギャラリー)
1988年 「APLYSIA光の軟体動物展」(原宿グラフィックステーション) 
1989年 「APLYSIA光の宇宙卵展」(銀座プラスマイナスギャラリー) 
1992年 「ヤマザキミノリのライトアート展」(宇都宮テプコ・ラフォンテ)
1995年  “orijin/オリジン”生きること感じることの不可思議 (美ケ原高原美術館:光の美術館)

[その他の関連サイト]
ヤマザキミノリのサイバーキュレーター/Japan Design Net /
http://www.joshibi.ac.jp/
・ヤマザキミノリのブログサイトetc
FANTACLミノリのライフブログ
CUMOS WORLD ミノリの授業関連ブログ
ミノリのコメントブログ

 

e-mail= minori.yamazaki※gmail.com (※の部分を@に変えて下さい)

             やまざきみのり、山崎みのり、やまざき稔、山﨑ミノリ、
by ardest | 2008-07-28 09:26 | about MinoriYamazaki
先月気がついたのですが、誰かが私をネット上のフリー百科事典であるウイキペディアに書き込んでくれていました。大変名誉なことです。がんばって作家活動に精進しなければ、、、、。
★WIKIPEDIAのヤマザキミノリ紹介記事★ 
何度か編集履歴がありますね。主な作品の近年のことろが変ですね。あまり主でない作品が掲載されています。気になるので、自分で編集した方が良さそうです。早々にWIKIの編集方法を勉強しないといけませんね。

※10月19日に、自分の略歴をアノニマスで少し編集しました。
その後でminorinというアカウントを作りました。


将来的には、英語版や各国版にも掲載される国際的な作家を目指したいものです。
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■ new CUMOS site CUMOS.JP cubic cosmos scope
■ cubic 3D kaleidscope = mirror box 鏡箱 サイコロ型万華鏡 CUMOS
■万華鏡伝導UAPふくろうの会
             やまざきみのり、山崎みのり、やまざき稔、山﨑ミノリ、

e-mail= minori.yamazaki※gmail.com (※の部分を@に変えて下さい)
by ardest | 2006-08-22 16:02 | about MinoriYamazaki

PROFILE of MINORI YAMAZAKI  

PROFILE of MINORI YAMAZAKI    
■currently working
Artist, Designer
Professor at Joshibi University of fine art and design for 2003.
and I used to be the director of Joshibi University Museum from 2003 to 2007.
The associate professor at Joshibi University of fine art and design for 2001.
An associate professor at Faculty of Arts at Tokyo Institute of Polytechnics, from 1995 to 1998.
A part-time instructor at Tokyo National University of Fine Arts and Music, from 1995 to 1998.
http://www.joshibi.ac.jp/index_e.html
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■PROFILE (summary)
1954 born in Kiryu Gunmma Japan
1978 graduated from Tokyo University of Arts majoring in metal molding
1979 Awarded the Ataka Prize
1980 completed formation design graduate degree at Tokyo University ofArts
1981 Winner of the Bronze Prize at “Design Forum ‘81” Japan Design Committee
1986 invited to be entered for High Technology Art International Exhibition
1988 directed Koyasan Tokyo annex “Mandala Pavilion” space design
1989 directed 100th anniversary of Sendai City establishment commemorative event space design
1995 Solo exhibition "Orijin" at Utsukushigahara Open-Air Museum
 "TODAY'S JAPAN DESIGN SAMPLlNG '95," Invitational Exhibition, Toronto, Canada
"Dream of Light1-3" Shinjuku NS building Christmas tree to ’97
1997 Artwork coordinate for Kiryu City Performing Arts Center
2000 Christmas Decoration design for The Kobe Fashion Plaza Rink Christmas Decoration
“Shape of light” artwork coordinate for Capital subway Ohedo line
2001 Christmas Decoration design for The Queen's Square Yokohama Station Core
2007 Solo exhibition "CUMOS 4D cubic cosmos kaleidoscope" at Galerie VIVANT Ginza Tokyo
2008 space designe for “International NAIL EXPO 2008” Japan Nailist Association

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■Profile
1954 Born in Kiryu. Gunmma Japan

1978 Graduated Tokyo National University of Fine Arts and Music majored in casting and metalworking.

1979 Awarded the Ataka Prize "FORM BOX," Gallery-Te, Ginza

1980 Received an M.A.from the Tokyo National University of Fine Arts and Music.
Solo Exhibition "Light Surprise Box : CUMOS," Atelier Nouveau, Seibu Department Store, Ikebukuro
"Japan International Art Exhibition" Prize Winner, Tokyo Metropolitan Art Museum
Awarded at the "Int Japan Graphic Exhibition," Parch "4-Artists Exhibit," Municipal Hall, Kiryu

1981 Solo Exhibition "Yamazaki Minori," Gallery412, Harajuku
Solo Exhibition "Light Pyramid : Visual 4-Cornered Exhibition," Atelier, Seibu Department Store,Ikebukuro
Winner of the Bronze Prize at "Design Forum '81," Japan Design Committee "FORM BOX-2," Gallery Tamaya, Ginza

1983 Solo Exhibition "Colorful Tricks : FANTACL" Atelier Nouveau, Seibu Department Store, Ikebukuro
Solo Exhibition "Light Art of Minori Yamazaki," Art Center-M, Obama
"Design Forum '83," Prize Winner, Japan Design Committee

1984 "Design New Wave '84," Invitational Showing, Japan Design Committee
Awarded the Prize for Excellence at the "Second Omni-Art Contest," Obunsha
"FORM BOX-3," Gallery Tamaya, Ginza
"A MUSEUM OF FUN Part 2," The Asahi Newspaper, Matsuya Department Store, Ginza

1985 "High Technology Art," Invitational Exhibition, Art Juni
"Design Forum '85," Invitational Exhibition, Japan Design Committee
"White illumination : Plastic Art of Light," Ohdori Park, Sapporo
"Visual Circus '85," Matsuya Department Store, Ginza
"Great Halley's Comet Exhibition," entrance-zone light art, Seibu Department Store, Ikebukuro

1986 "High Technology International Art," Invitational Exhibition, Art Juni
"Clock Design by 31 Plastic Artists," Matsuya, Ginza
"Illusion, Transparent, Shine," Acrylic Art Group, Gallery Center Point

1987 Solo Exhibition "THE PEEP MAN SHOW," Gallery of Fun, Matsuya Department Store, Ginza
Solo Exhibition "Light Art : Aplysia," Design Gallery, Matsuya Department Store, Ginza
"Design & Architecture" to commemorate the 100th anniversary of Tokyo National University of
  Fine Arts and Music, interior display, Matsuya Department Store, Ginza
Magical Romance Hall of "Dream Factory," art work, Fujisankei Communications Group

1988 Solo Exhibition "APLYSIA : Mollusc of Light," Graphics Station, Harajuku "ARTISTIC IMPRESSION SCENE," Invitational Exhibition, PXA
"Mandate Pavilion," Koyasan Tokyo Branch, space design & art work

1989 Solo Exhibition "APLYSIA : A Space Egg of Light," Plus-Minus Gallery, Ginza
"Becker's," Gallery Nakazawa, Ginza
"ARTISTIC IMPRESSION NON-STILE," Invitational Exhibition, PXA
"Mitsubishi Future Hall : Space Tunnel," Yokohama EXPO, art work Sendai Municipal Government 100th Anniversary ; "Starlight Fantasia," direction "Conception of Light," direction and installation Kyusyu Electric Imuzu Building, Light art object production.

1990 "Becker's," Gallery Nakazawa, Ginza
"Tinkle Post Office," Flower EXPO in Osaka, space design & art work
Spaceworld "Galaxy Theatre," foyer object production
NHK program "Einstein," planning staff
"CUMOS DANCING" has been adopted as the title background image for NHK program

1991 "Tokyo Rooming Live '91," Installation, Matsushita Densan, Tokyo P/N, Shiodome
Takaoka Craft Competition "Table of Ginrei Suiran," Special Invitational Exhibition, Takaoka
"T-Port," Okayama Toyota Showroom lighting design

1992 Solo Exhibition "Light Art of Minori Yamazaki," Light Art Exhibition, Tepco La Fonte,
Utsunomiya "Emanation of Light," Installation, Sumida Riverside Gallery
"Table 35"of 35 Artists Performance, Invitational Exhibition, Matsuya Department Store, Ginza
"Youso," Space Design, Kiryu Textile Promotional Show '92 Harajuku Quest
"Mysterious Escher Hall" Huis Ten Bosch, Nagasaki, Presentation Area

1993 "Yousou," Space Design, Kiryu Textile Promotional Show '93 Space Design, Harajuku Quest
"Nagoya International Orchid Exhibition," Entrance Zone Installation

1994 "Light Object Exhibition," Special Judge Prize, Gifu
"Marina City," Light art project Wakayama Resort EXPO, Wakayama Prefectural Hall
"Wasou," art direction, Kiryu Textile Promotional Show '94 Hanae Mori The Space
"Yousou," space design, Kiryu Textile Promotional Show '94 Harajuku Quest

1995 Solo Exhibition "Orijin-Mystery of living, feeling," Light Art Museum, The Utsukushi-ga-hara Open-Air Museum
"TODAY'S JAPAN DESIGN SAMPLlNG '95," Invitational Exhibition, Toronto, Canada
Shinjuku NS building X'mas tree"Dream of Light1"

1996 "Message form the Future"Art Work coodination for Kiryu City Performing Arts center
Shinjuku NS building X'mas tree"Dream of Light2"

1997 Shinjuku NS building X'mas tree"Dream of Light3"
Artwork coordinate for Kiryu City Performing Arts Center

2000 Christmas Decoration design for The Kobe Fashion Plaza Rink Christmas Decoration
2001 Christmas Decoration design for The Queen's Square Yokohama Station Core
2007 Solo exhibition "CUMOS 4D cubic cosmos kaleidoscope" at Galerie VIVANT Ginza Tokyo
2008 space designe for “International NAIL EXPO 2008” Japan Nailist Association


■ new CUMOS site CUMOS.JP cubic cosmos scope
■ cubic 3D kaleidscope = mirror box 鏡箱 サイコロ型万華鏡 CUMOS
■万華鏡伝導UAPふくろうの会 

  e-mail= minori.yamazaki※gmail.com (※の部分を@に変えて下さい)
by ardest | 2006-01-19 17:47 | about MinoriYamazaki
"Wishing to Make Art Works Express the wonder of Sense and Life"

"It is hard to tell where we should place Minori yamazaki's words in the path of modern arts.
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He creates spaces which involve us. With his technique of communication though all of the five senses he is attempting to reach for newer horizon in art."

The Search for Free Expression

In my school years, I majored in molding art crafts, and I was in the midst of tradition. Making traditional crafts though dozens of processes, made me wonder if these processes meant anything significant to our daily activities.1 couldn't help feeling there was something more real in the primary materials such as clay, straw, or charcoal, in the ancient wisdom of treating water and fire, in a structure of molding through the complicated and mysterious processes, and in the way of metal melting into the smooth and shining liquid. I was more interested in a sort of animism, in other words, the way materials and space presented themselves to me.

There was a time when I was so overwhelmed with the magical power of the things themselves that I couldn't mold anything at all. It was about then that I became involved in performance art and eventually moved into the modern arts, with the burning of wood by heated iron. But it was not long after that I realized that the concept of expanding space could not be adequately expressed by the phenomena of burning.

In the late 1970s, the Asahi newspaper carried a serial column entitled "Asobi-no-Hakubutsushi (The Play Museum Journal)," written by lwao Sakane. Ginza Matsuzakaya Department Store created an area called "Asobi-no-Hakubutsukan (The Play Museum)," which attracted a record number of visitors.

It seemed to me that this represented a medium between the two accepted extremes of "commercial design", and "art for art's sake," containing the elements of play while welcoming various expressions of art. We were impressed by this interactive open space for the public, which was created using various visual techniques, like optical tricks, illusions or computerized display technology. We couldn't help but feeling new possibilities for better designs and wider boundaries of expression.


From Micra BOX to Micra Space

The start point of my current activities was in a tiny box "CUMOS" which I made while ignoring the required subjects during my freshman year in college. I placed mirrors on the inside panels of a cube box with 10cm sides and let in a small ray of light. The light could not escape from the box, repeating its reflection inside, creating an illusion of an infinite number of nesting boxes. It was a kind of three-dimensional kaleidoscope.

This box allowed only one person at a time to view the image. Interesting it was, it was itself limited. Naturally, I wanted to take out "macro space" from "micro box" and expand macro space to a huge lighting space which would allow people to enter and experience it from the inside. I was fascinated by the light and primary materials of this inner world of CUMOS.

In 1988, I participated in the inauguration ceremony for the Tokyo Branch of the Koyasan temple. I created "Mandala Pavilion", which was inspired by the doctrines of esoteric Buddhism and its mandala charts depicting two worlds, Taizo and Kongo. This led me to design the Taizo dome and the Kongo pyramid. The spherical Taizo dome is filled with soothing light to represent a mother's womb filled Buddha's love. I made the dome with relaxing light and comfortable music and fashioned it to slowly swell and shrink. The inner space was designed so that people could share an image which gave the feeling of expanding from the interior of the womb to the end of the universe. In Kongo, I tried to express the hard ascetic practices and the spiritual awakening of satori.

I buried the monitors under grids in the floor and made the image of satori by repeating reflections on the insides of the pyramid's ceiling, all four of which were covered with mirrors. It was a visualized space of the virtual image through which I tried to make visitors simply feel the cosmology and the complexity of Stinging Buddhism. I have to admit that I was surprised to learn that CUMOS' nesting box shared the ideas of Buddhism, cycle of reincarnation, and the concept that micro existence contains macro universe.

Spaces that Move

I attended the birth of each of my three daughters through the Lamaze technique. I wanted to see the moment when a human being is born into the world and I wanted to express this experience through spatial art.

I created "Conception of Light" for the 100th anniversary of Sendai City in 1989, and I presented "Emanation of Light," the exhibition in Sumida River-side Gallery in 1992.

Through these works I had the opportunity to express the mixture of charm, magical strength, and the wonder of life. Using various electronic techniques, I built spaces and installed the controlling system which gave the illusion of breathing spaces. However, techniques are just techniques. In "Back to the Womb" and "The Memory of the Fetus", my theme was to express the feeling of an entire world which nobody had ever seen. If we could just trace back to our potential and hidden memories, we could then imagine what that space would be like and try to visualize it.

My role is to provide visitors with the opportunity to take note of the wonder of life and to contemplate self-existence and the universal theme of living things. I have always believed that I should continue to create spaces which communicate feelings that will move and touch people, keeping in mind the concepts of design, the arts, and the realities of modern society.

Minori Yamazaki   April 1995

 Minori Yamazaki's Internet Museum  ヤマザキミノリのインターネット美術館 Internet Museum of MINORI YAMAZAKI

■ cubic 3D kaleidscope = mirror box 鏡箱 サイコロ型万華鏡 CUMOS
■ new CUMOS site CUMOS cubic cosmos scope ]
■ 万華鏡伝導 UAPふくろうの会
 
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by ardest | 2005-03-21 00:54 | about MinoriYamazaki
FANTACL GALAXY
まさにアートとデザインの融合は大学時代からのテーマです。
デザインの問題解決と理想の提示というスタンス。それにアートの問題提示、感覚の独自性があるからこそ提案となるわけで、その両者がうまくバランスしたとき、つまり問題解決しつつ、同時に面白さ、危うさ、不思議さなどのあたらな問題も含んだ形で作る、提案する、表現することができるとよいのです。
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********** 以下はメディアアートへの方向性コメント **********

 近代工業社会は人・物・金の連鎖の上に社会を構築してきた。20世紀後半からはそれらに「情報」が重要なファクターとして加わった。今日のデジタルメディア技術の飛躍的な発達は、情報を究極のコードであるビットという粒だちに細分する。それらに様々な変換をかけ、まとまりのあるコンテンツへと還元し出力する多様なプロセスの開拓により、かつてないほど情報の入力と出力の膨大な組み合わせがもたらされた。さらにインターネットなどの地球的情報ネットワーク環境を使った情報収集、交換、発信により、今までにないテーマの設定や制作過程の工夫が求められるようになった。個人や組織のコミュニケーションのあり方が、大幅なパラダイムシフトを要求されている。こういった現代の情報メディアを取り巻く環境をできるだけ柔軟に理解し応用する姿勢を持ちながら、新たなメディアアートの創出研究に取り組んでいきたいものだ。

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 Minori Yamazaki's Internet Museum  ヤマザキミノリのインターネット美術館 Internet Museum of MINORI YAMAZAKI

●メディア授業用サイトFantacl.com/ MEDIA ART"Flash tutorial,Student works, etc."
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by ardest | 2004-07-03 20:37 | about MinoriYamazaki
[ヤマザキミノリの作品アーカイブブログについて]
 ここに掲載しているのは、30年も前に制作したものから今日に至るまでの私の制作記録や作品群です。インターネットを利用して業績公開ができるようになったのは、1995年のネットの商用利用解禁からです。

ということは、1970年代から95年までの25年間がインターネット以前の業績となるわけです。それらを逆時系列で投稿をアーカイブ化する仕組みのブログに盛り込んでみようというのがこのカタログ+ブログのプロジェクトです。そんなわけでネット以前のアナログな資料をデジタル化して、順次投稿していますので、制作年次や発表年次がバラバラになっています。

アナログ時代の業績もデジタル化してブログのサーバーにアーカイブしていくことで、いつでもどこからでもアクセスして参照する事が可能となるのです。


エキサイトのブログを利用しているのは、他のブログサービスと比較して写真を大きく掲示できる点です。それと、公開画面と管理画面が二面に分かれずログインすると公開イメージのページから即、管理画面に切り替われる点などがあります。わたしは他にもアサブロやココログ、ジュゲムやタイプパッド等を検討比較したり、いくつかのブログで利用もしていますが、比較するとエキサイトの方がサーバー管理など基幹がしっかりしている印象が大きいです。何より、投稿した写真や記事の編集がやりやすい仕組みだと思います。

それからウエッブログの共通利点であるアーカイブ化される点、RSSやXMLによるネット上での連携情報共有技術などのもたらすメリットを勘案して、とにかく作品アーカイブのブログ作成利用に踏み切ってみたわけです。

ここに構築するコンテンツアーカイブを元に新しいホームページを作ることも視野に入れています。
 
■ Internet Museum of Minori Yamazaki ヤマザキミノリのインターネット美術館
■空間デザイン、環境造形、展示設計"Christmas Decoration, Display Design, Public Art, Installation, Art works"
■ライトアート、立方体万華鏡、オブジェ、インスタレーション"cumos, Light art, CG"

e-mail= minori.yamazaki※gmail.com (※の部分を@に変えて下さい)
by ardest | 2004-07-01 00:28 | about MinoriYamazaki