人気ブログランキング | 話題のタグを見る

(c) 2016 Minori Yamazaki -Japanese Artist-


by ardest

オリジン展

オリジン展_a0031847_184914.jpg

There was a time when I was so overwhelmed with the magical power of the things themselves that I couldn't mold anything at all.

It was about then that I became involved in performance art and eventually moved into the modern arts, with the burning of wood by heated iron.

But it was not long after that I realized that the concept of expanding space could not be adequately expressed by the phenomena of burning.

In the late 1970s, the Asahi newspaper carried a serial column entitled "Asobi-no-Hakubutsushi (The Play Museum Journal)," written by lwao Sakane. Ginza Matsuzakaya Department Store created an area called "Asobi-no-Hakubutsukan (The Play Museum)," which attracted a record number of visitors.

It seemed to me that this represented a medium between the two accepted extremes of "commercial design", and "art for art's sake," containing the elements of play while welcoming various expressions of art.

We were impressed by this interactive open space for the public, which was created using various visual techniques, like optical tricks, illusions or computerized display technology. We couldn't help but feeling new possibilities for better designs and wider boundaries of expression.

オリジン展

●ミクロの箱からマクロな空間へ

 現在の私の創作活動は、大学1年の時に課題破りで創った「CUMOS(キューモス)」という小箱が原点になっている。
 一辺10�のアクリルの立方体の内面を鏡張りにし、わずかな光を落とし込む。逃げ場を失った光は反射を繰り返し、入れ子になったモチーフが規則的に無限に広がって見える、3次元の万華鏡といったところである。

 しかしながら、この覗き箱は一人でしか鑑賞できない、そこが面白くもあり、限界でもある。「小箱の中のマクロ宇宙」を外に取り出して、巨大な光の空間装置とし、その中に人々を包み込み、だれもがCUMOSの中の世界を見られるようにしたい、という発想が生まれたのはごく自然な事だった。CUMOSを通して私は「光」という原素材に出会い、その魅力にとりつかれたといえる。

 1988年、高野山東京別院落慶記念イベントで「マンダラパビリオン」を手がけたとき、密教の教義と両界曼陀羅の絵画をヒントに、胎臓界ドームと金剛界ピラミッドをデザインする機会をえた。母(仏)の慈愛にみちた胎臓界には、球面のフォルムとゆったりとした調光と、たゆたうような音場を設定。全体としてはゆっくり膨張と収縮を繰り返し、母胎内から宇宙の果てまでのイメージを一つの空間の中で体験してしまう装置として設計した。

金剛界には、その厳しい修行と悟りの世界を表わすために、グリッド化した床にモニターを埋め込み、4面張りのピラミッド天井に悟りの映像を無限反射させるといった手法を講じた。それはパビリオン内部を通過する人々に、一見難解な真言密教のコスモロジーを体感的に伝えてしまおうとするバーチャルなイメージの空間化、という試みに他ならなかった。

ここにきてCUMOSの入れ子の世界と仏教の輪廻感や梵我一如(小さな物にも宇宙が詰まっている)といった概念が通じ合っていることに驚かされたのは確かだ。
 
■ Internet Museum of Minori Yamazaki ヤマザキミノリのインターネット美術館
by ardest | 2004-07-07 18:50 | Installation